تأثیر وزن گلوله بر شکار

9/دی/1402 وبلاگ
بدون دیدگاه

آرزوی یک شکارچی این است که تمامی حیواناتی که به آنها شلیک می کند  سریعا بمیرند تا گوشت آنها فاسد نشود به همین دلیل همواره این سوال مطرح می شود که آیا گلوله ای وجود دارد که وزنی کاملا متناسب با کالیبر اسلحه را داشته باشد.

هنگام گفتگو درباره گلوله و کالیبر نباید فراموش کنیم که نقطه برخورد در تاثیر گلوله بر شکار بسیار تعیین کننده است بنابراین در موقعیت ها و موارد مختلف باید گلوله هایی متفاوت را به کار برد. 

به طور کلی اینکه گلوله چگونه باید در بدن جانور اثر کند دو دیدگاه وجود دارد :

گروه اول: معتقدند که یک گلوله دفرمه (گلوله هایی که پس از ورود قابلیت تغییر شکل دارند و فرم خود را از دست می دهند) اندکی پس از ورود به بدن شکار به صورت کنترل شده ای به صورت یک قارچ باز می شود و به ازای سوراخ عمیقی که باز می کند و وزن باقیمانده زیادی که دارد برش عرضی خود را حدود 1.5 تا 2 برابر بزرگتر می کند و صدماتی به بار می آورد که تاثیر خوب و قابل محاسبه و ملاحظه  دارد بنابراین این گلوله برای همه موقعیت ها و شکار اغلب حیوانات (به استثنای فیل و کرگدن ) ایده آل است .

گروه دوم: عقیده دارند که از این گلوله های دفرمه قطعات کوچک و بزرگی هم جدا می شود که به دلیل حرکت خودشان (گلوله ثانویه یا دومی) در اعضای مختلف بدن شکار جراحت و صدمه ایجاد می کند و وزن باقیمانده گلوله بر حسب اینکه با چه مقاومتی روبه رو می شود و چه ساختاری دارد 30 تا 60 درصد است.هر دو گروه با دو دیدگاه به گلوله های دفرمه می نگرند.

تاثیر گلوله

گلوله های پوشش دار معمولی که بخش هایی از آن جدا می شود و همچنین گلوله هایی که متلاشی می شود مثل H-Mantel یا DK ساخت RWS در زیرمجموعه نوع دوم تاثیراتی که گفتیم قرار دارند که بیشتر برای شکار هایی بین 30 تا 130 کیلو گرم مناسب اند.عملکرد بخش هایی از گلوله که جدا می شوند قابل کنترل نیست در جانوران خیلی قوی یا در شلیک های زاویه دار گلوله هایی که دارای وزن باقیمانده کمی هستند تاثیر عمیقی به جا نمی گذارند و اغلب همانطور که در مورد گلوله های H-Mantel رخ می دهد تغییر وزن صرفا تحت تاثیر کالیبر است.تاثیر کشنده گلوله به این ترتیب است که عملکرد ارگان های حیاتی بدن مثل قلب ،شش ها،شریان ها را مختل ساخته جریان خون رامتوفق می کند کمبود خون در مغز که متعاقب آن رخ میدهد باعث مرگ می شود .

فروشگاه فجر با 30 سال سابقه در فروش لوازم شکار و قطعات اسلحه در خدمت شما عزیزان بوده است.

گلوله باید چه وزنی داشته باشد؟

نکات بی شماری باید در ساختار گلوله در نظر گرفته شود از جمله اینکه گلوله های سبک و ضعیف باید بیش از گلوله های سنگین شتاب داشته باشند تا بتوانند به تاثیر مورد نظر دست یابند. در همین حال گلوله های محکم و با ثبات مطلوب ترند.البته طول خان تفنگ ،سزعت ،فرم گلوله،طول،مرکز ثقل،ایرودینامیک شکافتن هوا ،هم دارای اهمیت زیادی هستند.وزن گلوله به شدت به کالیبر بستگی دارد عاقلانه نیست که یک کالیبر ضعیف یا متوسط را به گلوله ای بسیار سنگین مجهز کنیم یا اصولا چنین مدلی را انتخاب کنیم.چناچه سرعت گلوله کمتر از حد لازم باشد به موفقیت مطلوب دست نخواهیم یافت و در این حالت بهتر است کالیبر را عوض کنیم.

اصولا وزن متوسط گلوله در یک کالیبر ایده آل است چنین گلوله هایی چناچه دارای دقت بالا و باثبات باشند تاثیر مطلوبی را خواهند گذاشت.  در عین حال طبعا باید ساختار گلوله در انتخاب آن مورد توجه باشد.برای شکار جانوران سنگین گلوله ای که تا 50% تجزیه شود گلوله مناسبی است برای انواع جانوران دیگرگلوله هایی که در برخورد شکل خود را از دست می دهند و وزن باقیمانده آن ها در حدود 60% است تاثیر خوب و مطلوبی دارند و برای شکار جانوران خیلی قوی مثل گراز نر وزن اضافه ای بیش از این مورد نیاز است.

وزنی که برای گلوله انتخاب می شود به کالیبر و حیوان بستگی دارد و نباید فراموش کنیم که در شکار گراز نر صرفا هدف ،شکار این حیوان نیست ،چون ممکن است در این شکار به بچه گرازیا گراز جوان دیگری برخورد کنیم و من به تجربه دریافته ام که گلوله هایی با وزن متوسط در کالیبری که به طبع آن شتاب و سرعت بیشتری دارد از گلوله های سنگین تر و کندتر تاثیر بهتری می گذارد اما این بستگی به کالیبر دارد باید تمام وجوه و ابعاد وزن گلوله در نظر گرفته شود .

   آهو

برای شکار آهو گلوله های روکش دار 3/24 گرمی 50 گرین که سرعت کافی نیز دارد مناسب است من گلوله های سبک تر را توصیه نمیکنم فشنگ هایی که کمی قوی تر از گلوله های  REN) 222   3/56 )گرمی (55 گرینی ) هستند بهتراند. من شخطا با گلوله های 3/9 گرمی (60 گرینی) نتیجه بهتری میگیرم،اما گلوله های 4/1 گرمی به هیچ وجه برای شکار آهو مناسب نیستند در میان کالیبر های پر سرعت 6 میلیمتری گلوله های 6/48 گرمی (100 گرینی) گلوله های همه کاره محسوب می شوند . گلوله های 4/54 گرمی(70 گرینی) در عین حال که تاثیر بسیار خوبی دارند اما صدمه شدید تری را ایجاد می کند .گلوله های 5/8 گرمی (90 گرین) برای شکار آهو مناسبند.

کل و قوچ

برای شکار حیواناتی با وزن متوسط از کل گرفته تا قوچ و آهو کالیبر 6/5 و 7 میلیمتری بهترین کالیبر است در کالیبر 6/5 میلیمتری گلوله هایی با وزن تقریبی 7/78 گرم 120 گرین تا 9/07 گرمی 140 گرین بهتر است برای جانوران قوی تر بهتر است از گلوله های 9/07 گرمی 140 گرین استفاده شود .برای اغلب کالیبر های 7 میلیمتری گلوله های 10 تا 11 گرمی 150 تا 175 گرینی گلوله های  ایده آلی هستند تنها برای حیوانات سنگین مثل گوزن ،کل یا قوچ های بزرگ می توان از گلوله های 9 گرمی 140 گرینی استفاده کرد.

گوزن و گراز

با گلوله های 11 گرمی برای شکار گوزن و گراز کاملا مجهز هستیم .برای کالیبر های همه کاره کالیبر 30 با کالیبر استاندارد گلوله هایی با وزن 9/7 تا 11/7 گرمی توصیه می شود. در عین حال گلوله 10/7 یا 11/7 گرمی توصیه می شود.در عین حال گلوله 10/7 یا 11/7 برای شکار گوزن و گراز مناسب هستند.در ماگنوم های کالیبر 30 که سرعت بالایی دارند بهتر است وزن گلوله بین 10/7 گرم (165گرین ) تا 14/2 (220 گرین) باشد.در عین حال وزن 11/7 گرمی (180 گرین) و13 گرمی (200  گرین) هم مطلوب هستند.از نظر من بهترین کالیبر برای شکار حیوانات خزدار Sohalenwi سنگین و مناسب برای اسلحه شکاری سنگین از اندازه 8 میلیمتر S-Kabiber به بالاست و وزن گلوله برای گوزن و خوک وحشی باید بین 11/7 تا 13گرم 180 تا 200 گرین باشد.برای کالیبر های 338 وزنی حدود 13 گرم و 200 گرین تا 16/2 گرم 250 گرین کافی است و برای جانوران قوی اروپای مرکزی گلوله هایی باوزن میان 12 تا 14/6 گرم 200 تا225 گرین کاملا کفایت می کند .

نتیجه گیری

در کالیبرهای پرسرعت  5/6 میلیمتری گلوله های 3/24 گرمی برای شکار آهو کافی است برای شکار حیوانات متوسط از بز کوهی تا گوزن و خوک وحشی باید محدوده وزن گلوله بین 7/8 تا 10/7 گرم باشد. برای شکار بز کوهی (بز کوهی اروپایی جثه ای کوچک به اندازه آهو دارد و وزن آن با کل قابل مقایسه نیست)گلوله ای به وزن 6/5 گرم نیز قابل قبول است . برای شکار گوزن و خوک وحشی وزن گلوله بیش از 10 گرم توصیه می شود البته وزن ایده آل 12 گرم یا بیشتر است .برای شکار های سنگین حتی الامکان باید از کالیبر های قویتر از 8 میلیمتر به بالا (از جهت سرعت و عمق تاثیر) استفاده کرد وزن گلوله هم نباید کمتر از 12 گرم باشد و بیشتر بهتر است چنانچه گفته شد انتخاب وزن گلوله تا حد زیادی به ساختار سر گلوله و (سرعت آن نسبت به کالیبر) بستگی دارد که این مطلب نباید فراموش شود که در گلوله های ترکیبی( هسته سربی متصل به غلاف) به طور مثال از گلوله هایی که به شدت متلاشی می شوند ( فرم خود را از دست میدهند) می توان از گلوله هایی با وزن کمتر استفاده کرد.

منبع هانس راوم(JEGER)

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی