راهنمای خرید عصا (باتوم)کوهنوردی و معرفی برترین عصاهای کوهنوردی

14/دی/1402 وبلاگ
بدون دیدگاه

مقدمه

عصاهای کوهنوردی ابزار حیاتی برای هر کوهنورد و علاقه مند به فعالیت های خارج از مناطق شهری هستند.این عصاها نه تنها کمک به حفظ تعادل و پشتیبانی درمسیر های مختلف می کنند بلکه فشار و وزن بدن را تخفیف می دهند. در این مقاله ، به بررسی انواع عصاهای کوهنوردی مزایا و معایب هر کدام، نکات انتخاب و استفاده صحیح از آن ها پرداخته شد .

مزایا و معایب عصاهای کوهنوردی

عصاهای کوهنوردی به عنوان یک ابزار کمکی با مزایا و معایب خاص خود شناخته می شوند. از مزایا مهم آن ها می توان به کمک به تعادل ،تخفیف فشار بر روی زانو ها و حداقل کردن خستگی اشاره کرد.از معایب ممکن است وزن اضافی به حمل تجهیزات کوهنوردی و ناراحتی در مسیر های صعب العبور باشد.

نکات انتخاب عصاهای کوهنوردی

نکات انتخاب و استفاده برای انتخاب و استفاده صحیح از عصاهای کوهنوردی ،باید به مواردی مانند گل عصا،جنس مواد ساخت، و قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم قفل ،ساختار زیره، آنتی شوک و مقاومت در برابر خراش و ضربه  توجه داشت که در ادامه به بعضی از این ویژگی ها اشاره خواهد شد. همچنین ،تکنیک های صحیح استفاده از عصاها با توجه به ساختار بدن وکاربرد استفاده شما نیز، بررسی می شود.

آنتی شوک: این مدل دارای فنری است که کوفتگی و ضربه های پی در پی ناشی از وارد شدن به زمین ، و انتقال آن ها به دست را کاهش می دهد در واقع قابلیت ضربه گیری را دارند.

گل عصا: این یک تکه پلاستیک است که در ته عصا شما نصب خواهد شد و از گیر افتادن شما در برف و گل و شن جلوگیری می کند.

سیستم قفل: دقت داشته باشید که سیستم قفل پیچی یا کلیپسی با توجه به نیاز های خود تهیه کنید.

جنس مواد ساخت: باید توجه داشته باشید که بر اساس نیاز های خود جنس عصا را اتخاب کنید که شامل بدنه آلومینیومی و بدنه کربنی می شود که البته بیشتر عصاهای موجود در بازار جنس آلومینیومی دارند. 

قابلیت تنظیم ارتفاع (عصاهای تلسکوپی): توجه داشته باشید که تنظیم کردن ارتفاع عصا از قابلیت های مهم یک عصا به شمارمی رود که بسیار به ایمن بودن شما در طول سفر کمک می کند.این قابلیت که به عصاهای تلسکوپی هم معروفند به شما کمک می کند تا در طول ناهمواری ها بتوانید ارتفاع عصا را با توجه به موقعیت خود تنظیم کنید.

در مجموع عصاهای کوهنوردی به 2 گروه کلیپسی و پیچی تقسیم می شوند:

عصاهای  پیچی:

عصاهای پیچی با ساختار زیره ای که به وسیله پیچ ها به بالای عصا اتصال داده می شوند، امکان افزایش ثبات و مقاومت در برابر خراش و ضربه را فراهم می کنند. این نوع عصا مناسب برای محیط های ناهموار و دشوار می باشد این نوع عصا از مقاومت بیشتری در برابر باز شدن ناگهانی برخوردار است.

عصاهای  کلیپسی:

عصا های کلیپسی با سیستم های قفل کننده یا کلیپس هایی که به سرعت باعث قفل وباز شدن عصا می شوند، شناخته می شوند. این ویژگی به کوهنوردان این امکان را می دهد تا عصا های خود را به سرعت و به راحتی تعویض کنند. عصاهای کلیپسی برای کسانی که به سرعت نیاز به تغییر عصا دارند، بسیار مناسب هستند

مقایسه عصا های کلیپسی با پیچی:

ویژگی و کاربرد ها عصا های پیچی با قابلیت جلوگیری از لغزش در سطوح مختلف و افزایش ثبات در محیط های ناهموار، برفی و کوهستانی کاربرد دارند.عصا های کلیپسی با امکان تعویض سریع عصا و افزایش کارایی در محیط های پویای کوهنوردی و کمپینگ مناسب هستند.

برخی از معروف ترین برندهای عصا

Salmon: عصاهای کوهنوردی این برند به عنوان یکی از بهترین در زمینه کوهنوردی و مسیر های مختلف شناخته می شوند

Merrell: با تاریخچه طولانی در تولید کفش های مخصوص فعالیت های خارج از مناطق شهری،عصاهای محبوب کوهنوردی نیز دارد.

The north face: این برند با تولید تجهیزات کوهنوردی و فعالیت در حوزه های مختلف معروف است.

Columbia: یکی از برند های معتبری است که به تولید لباس ها و تجهیزات کوهنوردی معروف از جمله عصاها فعالیت دارد.

Keen: به عنوان یک برند معتبر در زمینه تجهیزات کوهنوردی فعالیت میکند.

Asolo: یک برند ایتالیایی معتبر است که تجهیزات کوهنوردی با  طراحی و کیفیت مطلوبی را ارایه می دهد.

Mammut: با تولید تجهیزات متنوع کوهنوردی و اسکی جز برند های محبوب در این حوزه محسوب می شود.

برخی عصاهای موجود در بازار عبارتند از:

عصا بوفالو مدل آنتی شوک

نوع پوشش دسته فوم

جنس بدنه آلومینیوم

وزن 250 گرم

نوع قفل پیچی

دارای آنتی شوک

دارای گل برف

 

 

 

 

 

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی