فشنگ های مگنوم کالیبر 12

18/دی/1402 وبلاگ
بدون دیدگاه

می خواهیم فشنگ های مگنوم را امتحان کنیم تا ببینیم که در شلیک با فشنگ های مگنوم 12/70 ، 12/76، 12/89 چه نتایجی به دست می آید.

مقدمه

فشنگ های ساچمه ای مگنوم طبق قانون مجازند که فشاری معادل 1050 بار (اندازه گیری شده توسط پیزو الکتریک) داشته باشند و می باید حتما مارک مگنوم بر آنها حک شده باشند.تفنگ های ساچمه زنی 30 درصد بیشتر از حد فشار مجاز تعیین و اندازه گیری می شود. یعنی برای مگنوم با 1370 بار فشار ساخته می شوند.

اکثر تفنگ های ساچمه زنی 12 که برای 12/70 ساخته می شوند می توانند حداکثر فشاری معادل 960 بار را می توانند تحمل کنند در حالی که فشنگ مجاز برای این تفنگ ها حداکثر می تواند 740 بار فشار داشته باشند.درصد بیشتر گرفتن مقاومت تفنگ تنها به علت رعایت احتیاط بیشتر است. روی تفنگ های مگنوم که می توانند تحمل فشار بیشتری داشته باشند مگنوم حک می شود.کارخانه های فشنگ سازی آلمان در روی فشنگ های مگنوم که می سازند به جای حرف M حرف N  حک می کنند.

پوکه های فشنگ های ساچمه ای مگنوم در اندازه های 70 میلیمتر تا 42 گرم ساچمه ،در طول 76 میلیمتر تا 53 گرم ساچمه و بالاخره یا 89 میلیمتر بلندی تا 63 گرم ساچمه را در خود جای می دهند.فشنگ های 76 میلیمتری به راحتی در تفنگ های معمولی که برای 12/70 ساخته شده اند می توانند جای گیرند زیرا مخزن آن ها با توجه به باز شدن فشنگ های 70 میلیمتری ، 76 میلیمتر می شود، طراحی شده است.بنابراین تفاوتی در گذاشتن فشنگ به داخل تفنگ وجود ندارد ولی در شلیک چه می شود به علت آنکه پوکه 76 میلیمتر هنگام باز شدن چند میلیمتر بیشتر باز می شود ودر تفنگ معمولی جایی برای باز شدن سر پوکه وجود ندارد و سر پوکه کمی جمع باقی می ماند و فشار گاز هنگام شلیک که نمیتواند به راحتی خارج شود به تفنگ آسیب می رسانددر حالی که فشنگ 76 میلیمتری 12/89 برای تفنگ های تقویت شده مگنوم است و نه تفنگ های معمولی ولی با تفنگ های مگنوم 12/89 میلیمتری شما می توانید بدون هیچ مشکل و خطر ساز بودن با هر فشنگی مثل فشنگ های معمولی 12/70 ، 12/65 یا 12/76 استفاده کنید.

فروشگاه فجر با 30 سال سابقه در فروش لوازم شکار و قطعات اسلحه در خدمت شما عزیزان بوده است.

آزمایش مگنوم 12/70
فشنگ های 12/70 مگنوم نیز باید با تفنگ های مگنوم شلیک شوند اگرچه اندازه آنها با فشنگ های معمولی 12/70 یکی است. در جدول میبینیم که با تفنگ غیر مگنوم 12/70 نمی توان از فشنگ های مگنوم استفاده کرد. تجربه نشان داده است که استفاده از 12/70 مگنوم در تفنگ های غیر مگنوم (عادی) دو برابر لگد بیشتر داشته و کلا بازده خوبی نداشته و عوارض ناخوشایندی داشته اند .

آزمایش مگنوم کالیبر 12/76

در حال حاضر فشنگ های مگنوم با پوکه بلند اهمیت بیشتری یافته است تا 12/70 مگنوم و در بین آنها مگنوم 76 میلیمتری جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.مگنوم  ها با طول 89 میلیمتر با ساچمه سربی فقط برای کاربرد های خاص مناسب هستند و با ساچمه هایی از جنس آهن نرم برای شکار های آبی (اردک ،غاز و...) کارایی دارند. 

فشنگ های سربی که سنگین تر هستند معمولا شکارچیانی که تفنگ های نیمه خودکار(پنج تیر پران) دارند استفاده می کنند . به خصوص هنگامی که شلیک های متوالی داشته باشند زیرا قسمتی از لگد تفنگ را پس زدن پوکه و مسلح شدن آن میگیرد. ارزش کاربردی فشنگ های مگنوم با پوکه بلند بیشتر در سه عامل زیر است:

1- در شلیک با لول های فول چوک و ساچمه های درشت برای شکارغاز،روباه، گورکنو... با جثه کوچک که از فاصله دور انجام می شود و این فشنگ ها پوشش خوبی برای این شکار ها دارند و با فشنگ های معمولی کاملا تفاوت خود را نشان می دهند.

2- با ساچمه های ریز نیز در فاصله مناسب با لوله هایی که دهانه گشادتری دارند نیز کارامد هستند و احتمال زخمی شدن و اصابت ساچمه های جانبی کمتر می شود.

3-پوکه های بلند مگنوم برای ساچمه هایی از جنس آهن نرم جای کافی برای ساچمه ها دارند و این اجازه را می دهند که در ارتفاع مساوی 12/76یا 12/89 جای پر کردن بیشتری داشته باشند. زیرا آهن نرم در وزن مساوی جای بیشتری را می گیرد .در مقایسه با 12/70 تا 12/67که پوکه های آن ها کوچکتر است.

ولی معایب فشنگ های مگنوم مشخصا در وزن بالای پر کردن و افزایش فشارباروت آن است که در نتیجه لگد های شدید تفنگ را در بر دارد. این مسئله در دراز مدت فقط با تفنگ هایی با وزن سنگین تر از حد عادی که معمولا کمتر ارائه می شوند می توان تحمل کرد یا در تفنگ های نیمه اتوماتیک (پنج تیر پران) که تا 30 درصد نیروی لگد زدن برای تعویض فشنگ و مسلح شدن آن کاهش پیدا می کند.در حالی که در تفنگ های سنگین که گفتیم در کالیبر 12/89 به خصوص در شکار در ارتفاعات بسیار آزار دهنده هستند زیرا مستلزم راهپیمایی زیاد به هنگام جستجو به دنبال صید آن هم در شیب است. 

آزمایش مگنوم 12/89

وزن ساچمه های فشنگ های استاندارد 12/89 حدودا 61تا 63 گرم سرب است که وزن کل فشنگ حدود 70 تا 73 گرم می شود.بنابراین حمل یک قطار فشنگ آن مشکل است.همچنین لگدی که  شلیک این فشنگ ها به تیرانداز وارد می کند به ساچمه های تیراندازی نیز ارتباط دارند هر چه ساچمه ها درشت تر باشد لگد بیشتر می شود. ساچمه های کوچکتر سریعا نیرو وقدرت خود را از دست می دهند و ساچمه های بزرگتر نسبت به ساچمه های ریزتر دیرتر قدرت خود را از دست می دهند بنابراین یک چنین فشنگی با ساچمه های درشت و تعداد زیاد می تواند پوشش خوبی در فواصل دور داشته باشد و برای جانوران کوتاه قد و پرندگان بزرگ مثل غاز در فواصل دور بسیار مناسب است با وجود این تفنگ ساچمه ای مگنوم 12/89 معجزه نمی کند.حد موثر شلیک آن همانند دیگر تفنگ های ساچمه زنی عادی حدود 45 متر است و برای فواصل کم شلیک با 12/89 اصلا مناسب نیست.از شکاری که در فاصله نزدیک زده شود تقریبا چیزی باقی نمی ماند ولی اگر روزی ساچمه های سربی ممنوع شود آن وقت است که حتی سوپر مگنوم 12/89 یا  10/89 کاربرد پیدا می کند. با وجود آنکه شدت لگد زدن آن زیاد است و حدود 6000 ژول مثل فشنگ های گلوله زنی کالیبر بزرگ مثل مگنوم 375 هلند هلند است . البته می توان با یک تفنگ نیمه خودکار (پنج تیر پران) که انرژی لگد زدن را تقلیل می دهد در شکاری مثل غاز تا 50 متر شلیک کنیم بدون آنکه دچار مشکل شویم ولی کمتر چنین موقعیتی از لحاظ تعداد غازها و تیراندازی پیش می آید.

جمع بندی نتیجه

فشنگ های ساچمه ای مگنوم کالیبر 12 برای شکار حیوانات بزرگتر مثل روباه و پرندگان بزرگتر مثل غاز مناسب ترند. چنانچه از ساچمه های غیر سربی مثل آهن نرم ضروری باشد پوکه های مگنوم 76و 89 اندازه کافی برای پر کردن ساچمه را دارند.

 

 

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی